PEŠIĆ:NEZAKONITO OBAVLJANJE PREVOZA PUTNIKA U ĆUPRIJI, SREDSTVA IZ BUDŽETA SE TROŠE BEZ OSNOVA

Odbornik SO Ćuprija Miroslav Pešić potvrđuje da se regresirani prevoz putnika u toj opštini  obavlja već više od godinu dana nezakonito, kao i da se sredstva iz budžeta za tu namenu troše bez osnova. Opština Ćuprija od prošlog oktobra pokušava da obavi postupak javne nabavke prevoza putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju  vredan preko 275 miliona dinara. Međutim, tenderi se blokiraju, a prevoz nasušno potreban građanima, pre svega đacima, pa su muke naterale opštinsko rukovodstvo da se ,,snalazi“.    

-Prevoz na registrovanim redovima vožnje i prevoz učenika, po meni se obavljaju na nezakonit način. Budžetska sredstva i plaćanje su drugi deo priče. Ne znam koji je osnov za plaćanje nezakonitog prevoza. Po predhodnom konceisionom aktu plaćalo se 50 procenata od pređenog broja kilometara, novim koncesionim aktom je predviđeno plaćanje 75 procenata. Sada mi ne znamo koliko se plaća i po kom osnovu. Ranije su se škole plaćale isključivo prema broju radnih dana. Plaćati školski prevoz iz budžeta, plaćati prevoz subotom i nedeljom kada niko ne ide je direktno uterivanje para prevozniku u džep. Niz je nezakonitosti. Koncesioni akt podrazumeva nižu cenu, jer se sve to uproseči na godišnjem nivou po pređenom kilometru. Ali nigde se u Srbiji ne plaćaju redovi vožnje na osnovu pređenih kilometara. Nemoguće je da se prevoznik plaća po overenom redu vožnje. To je odlična lova za prevoznika. Kada se angažuje minibus potrošnja je 11 litara goriva, a kada se za decu, kao što zakon nalaže, angažuje autobus potrošnja je 30 litara. To je samo jedna caka. Kada imate prevoz za đake prevoznik ih doveze i odveze, znači dve ture, a u ovom slučaju se plaćaju svih šest redova vožnje. Plaćanje po pređenom kilometru sa 50 ili 75 procenata? Mi tu informaciju ne možemo da dobijemo, ističe Pešić.    

Javna nabavka ili koncesija se raspisuje na pet godina i obuhvata zajednički prevoz putnika na teritoriji opštine Ćuprija i prevoz đaka za osnovne škole. Inače, prevoz đaka za osnovne škole mora da se organizuje po posebnom režimu, koje organizuju škole posebnim tenderima i ne mora isti prevoznik da vozi sve škole na teritoriji Ćuprije.

-Taj princip je napušten 2019. godine i napravljen je koncesioni akt po kome je prevoz plaćan 50 procenata po pređenom kilometru od strane opštine Ćuprija, a prevoznik je ubirao drugih 50 procenta od prodatih karti, odnosno putnika koji nisu regresirani. Oni su to odmah zloupotrebili, posle dva meseca, počelo je potpisivanje aneksa gde su navodno voženi penzioneri i još neke kategorije lica sa kojima je opština povećavala vrednost prevoza koji predhodno zaključen. Krajem oktobra 2024. raspisana je nova javna nabavka za prevoz, koja blokirana od strane nekog prevoznika. Da bi premostili taj period opštinari su overili klasične redove vožnje. Prevoz putnika je trebalo da se obavlja klasičnim redovima vožnje a prevoz đaka da se obavlja isključivo odvojenim autobusima, kao i prevoz dece, istovetno kao što je bilo do 2019., podseća on.

Pešić ističe da je 2019. godine, kada je obavljan postupak koncesije, to trajalo godinu ipo, jer su ,,sateliti“ blokirali tender, onda je opština Ćuprija raspisivala posebne tendere na po dva meseca za prevoz đaka, jer na običnim redovima vožnje đaci se ne mogu voziti, a ne mogu se regresirati obični redovi vožnje.

-Radi se o čistoj zloupotrebi budžetskih sredstava gde Opština Ćuprija, verovatno po nalogu predsednice Jelene Đulinac, uplaćuje prevozniku određene iznose na koje on nema pravo, a pored toga krši se Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju gde se ne mogu voziti đaci običnim redovima vožnje. Oni su nadali da će lagano proći javna nabavka za prevoz, međutim,umešao se jači igrač od postojećeg prevoznika, tender je blokiran, i sada se to pegla. I kada se ranije događalo blokiranje tendera, škole su raspisivale posebne tendere za prevoz đaka, jer se deca ne mogu prevoziti u klasičnom prigradskom prevozu, navodi Pešić.          

-Po kojoj odluci Opština Ćuprija, odnosno predsednica Jelena Đulinac, nalaže trošenje lokalnog budžeta isplatom regeresa Eurolinu iz Paraćina za obavljanje običnih redova vožnje?, pita se Pešić i objašnjava da bi to bilo isto kao kada bi na redovnoj liniji Ćuprija –Beograd regresirali prevoz đaka i studenata.

-To po Zakonu o drumskom prevozu nije moguće, a neka inspekcija treba da proveri da li je to trošenje budžeta po zakonu. Po čijoj odluci je to trošenje? Ne može na osnovu odluke Opštinskog veća. Skupština usvaja koncesioni akt i tu je sve jasno. Postoje pravila trošenja budžeta i zakoni o prevozu putnika. Od oktobra 2024. godine Ćuprija nema regresiran prevoz, odnosno nema koncesije sa prevoznikom, iz meseca u mesec se produžava agonija. Moraju da nađu rešenje, ali postojeće rešenje je kvazi rešenje i ono nije u skladu sa nabrojanim zakonima, kaže Pešić.

– To je posebna tema, koncesiona pravila su stroga. Đak mora da ima svoje sedište u prevozu, ne može da stoji. Iz Mijatovca u nekom trenutku ima 55 dece, toliko mesta treba da ima autobus. Ovde cirkulišu minibusevi sa upitnim nadogradnjama. Za autobuse postoje stroga pravila u tom smislu, godina starosti, bezbednost putnika. A na delu su stara vozila, krševi…dodaje on

POSTUPAK NABAVKE PREVOZA JE U TOKU

Koncesija je ponovo  raspisana u toku jula, međutim, usledila je ponovo blokada. Uslovi izmenjeni u skladu sa prigovorom i 2. decembra je nastavljena javna nabavka. Sada može prigovor da uputi neki drugi učesnik i zaustavlja se postupak javne nabavke. Kada se odluči po prigovoru, postupak kreće ispočetka, navodi  Pešić.

Opština Ćuprija je već platila preko 200 hiljada dinara zbog troškova prigovarača čiji je prigovor usvojen. Rok za podnošenje prijava je 16. decembar.