SRBIJA GASI SOPSTVENU SLIKU STVARNOSTI

DESPOTOVAC-Trojica Srpskih profesora za medijsko obrazovanje na okruglom stolu o medijskoj pismenosti, koji je održan na nedavno završenim 23. Danima Spskog duhovnog preobraženja u Despotovcu, upozorili su javnost da ,,Srbija kroz privatizaciju lokalnih i regionalnih medija gasi sopstvenu sliku stvarnosti, što ruši javni interes i bezbednost države“.
-U vremenu medijske pismenosti kada treba imate što više medija koji će građanima pojašnjavati stvarnost, neoprezno ili nevidljivim pritiscima ili lošim savetim gasite sopstvene medije. Na taj način se gasi sopstvena slika stvarnosti. U kriznim situacija to će doći do izražaja, strani mediji će nametati sliku stvarnosti koja njima odgovara, rekao je profesor dr Zoran Jeftović
Na tom skupu su prezentovana poslednja naučna istraživanja govore da su građani posle velikih poplava prošle godine ključne informacije dobijali preko lokalnih medija, koji su u međuvremenu ugašeni.
– Ko će sada u krizinim situacijama da informiše građane. Dok stigne ekipa iz Beograda, kriza će možda biti rešena. Od kuda će se informisati ljudi. Srbija je morala da sačuva deo regionalnih i gradskih medija, zbog kriznih situcija. Evropska Unija nije protiv lokalnih medija, ona dozvoljava postojanje javnih servisa u lokalnim i regionalnim sredinama. To je velika greška koja u budućnosti može biti bitna za javi interes i bezbednost države, objašnjava prof dr Jeftović.
Profesor dr Mirko Miletić dodaje da je ,,info zabava naša budućnost, jer nije bitna istinitost informacije već da građanin misli da je informisan na zabavan način“.
-Nije mi značajna najava u prvom minutu centralnog dnevnika nacionalnog javnog servisa Srbije da će aktuelni premijer zaključliti konferenciju za novinare na nekom skupu kroz desetak dana, meni je jako značajna informacija o migrantima ili šta će se dešavati sa ljudim koji ostanu bez posla u medijskim organizacija zato što je donet rigidan zakon koji predviđa zatvaranje medija u javnom vlasništvu, rekao je on.
Profesor dr Marko Đorđević ističe da se do kritički sposobnog stanovištva spremnog da se odupre porukama koje odašilju mediji dolazi implementacijom znanja i nauke o medijima na svim nivoima školskog sistema od predškolaca do fakluteta.
-Toga trenutno nema i istraživanja govore o niskoj medijskoj pismenosti, što i ne čudi. Srbija se davi u medijskoj nepismenosti, a to su rijaliti šou koncepti, senzacionalistički modeli, ruralno-spektaluarni i estradni programi, potpuno urušavanje kulture i obrazovanja. Da li je ova i ovakva naša stvarnost napredna ili nazadna, ostavljam odgovor na to pitanje ljudima koji imaju demokratsko pravo da odlučuju na izborima. Moje mišljenje je da nije, rekao je Đorđević.
Profesori su zaključili da liberalno tržišni kapitalizam Balkanskog tipa diktira medijima sadržaje koji će moći da se prodaju. Oglašivačima se ne prodaje prostor u novinama ili vreme na televiziji i radiju već pažnja čitalaca, slušalaca i gledalaca. Mediji u javnom vlasništvu se ukidaju i da bi imali što veće prihode, izlazi se u susret najnižim ukusima, povećava se tiraž i šerove, te se tako povećava i cena oglasnog prostora.
Moderator okruglog stola bio je Aleksandar Avramović, bivši specilajni savetnik ministra Bratislava Petkovića i predsednik Komisije za pisanje nacrta seta najnovjih medijskih zakona.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *