REKOVAC-Pod brendom ,,Domaći ajvar” već nekoliko godina porodica Radojević iz Loćike kod Rekovca snabdeva hiljade porodica u Beogradu i Novom Sadu omiljenom zimnicom. Celu priču internet prodaje zimnice osmislio je porodični naslednik Dušan, koji radi kao programer u Beogradu, otac i majka su bili puni predrasuda prema novom tržištu, ali prihvatili su izazov. Danas porodična manufaktura Radojević upošljava u preradi još 20 porodica ili oko 100 meštana Loćike u sezoni. Manufakturno prerade 60 tona domaće paprike i tržištu isporuče preko 11.000 tegli. Pored blagog, ljutog i novog hrono ajvara, kao i cepkane paprike, Radojevići su proširili program na sok od paradajiza u tegli, lovačku salatu, džemove od šljive, kajsije, šipka i drena.

-Ovo je šesta sezona proizvodnje domaće zimice. Sve se radi po starinskoj recepturi od proizvodnje povrća i voća do prerade na smederevcima. Angažovali smo celo selo na uslužnom ručnom pečenju i ljuštenju paprike, koje se zatim kod nas dalje prerađuju, upržavaju i kao ajvar pakauju u tegle. Da bi se napravio kvalitetan domaći ajvar, pored paprike potrebni su šporeti smederevci, šerpe i drva, odnosno proizvodnja malih serija, otkriva tajnu domaćeg ajvara otac porodice Živko.

RADOJEVIĆI PRIMER ZA SRBIJU

-Ovo je primer za ostale Levačke porodice kako mogu sami da kreiraju novi posao, pa makar to bilo sezonski. Lokalna samouprava svake godine izdvaja sredstva za podsticaje proizvodnje. Ovakvi primeri moraju da se podrže, jer će i drugima biti pokazatelj da se sopstvenim snagama može mnogo postići. Dovesti stranca je teže i neisplativije, od ulaganja u male biznise naših građana koji već imaju bazu i tradiciju,  kaže predsednik SO Rekovac Goran Đorđević.

Radojevići proizvode zimnicu tokom avgusta, septembra i oktobra, sve kolilčine se preko interneta odmah  distribuiraju na tržište. Imaju stalne kupce od 2011. godine, a po rečima domaćina ,,ko proba domaći ajvar iz Loćike on zauvek ostaje veran tom ukusu”.

-Bavim se programiranjem u Beogradu, osim septembra i oktobra, onda sam agroinformatičar. Za vreme studiranja bilo mi je interesantno da cimeri pojedu teglu mog domaćeg ajvara za doručak. To mi je dalo ideju da počnemo sa većom proizvodnjom i ponudimo tržištu preko interneta. Počeli smo od 1.000 tegli, to je planulo preko društvenih mreža, a roditelji nisu mogli da shvate šta se dogodilo. Moji koreni su odavde, žao mi što Levač gubi stanovništvo, ali internet je način da  oživi Srbija. Voleo bih da jednog dana izvozimo naše proizvode u druge zemlje, međutim, za to su potrebna velika ulaganja u sertifikate i standarde. Svim poljoprivrednicima bih preporučio da svoje proizvode prerade i finalni proizvod ponude tržištu, ističe softverski inženjer Dušan Radojević.

Domaćinstvo Radojević je ovladalo proizvodnjom, marketingom, prodajom i dostavom robe na adresu kupca. Bez ikakve pomoći države oni su stvorili brend koji je poznat širom Srbije.